Julklappen skapade en stolthet i företaget

Julklappen skapade en stolthet i företaget

”Gåvan är lika mycket från de anställda som från ledningen”, säger Spis & Servis VD Martin Herrström. Julen 2021 beslutade företaget tillsammans med personalen att ge en gåva till CancerRehabFonden, i stället för att köpa julklappar till kunder och anställda.

Berätta om er gåva och varför det blev just CancerRehabFonden
Vi frågade våra anställda om de tyckte att vi skulle ge pengar till CancerRehabFonden i stället för att köpa julklappar till dem och till våra kunder, och fick ett positivt gensvar. De tyckte att det var en superidé. Den här gåvan är lika mycket från dem som från oss i ledningen.

CancerRehabFonden fyller en viktig plats i och med att cancerrehabilitering är så eftersatt i Sverige. Jag har haft människor i min närhet som drabbats av cancer och har sett hur de fått god vård under behandlingarna, men att de ofta mått sämre efteråt och då inte fått hjälp. Framför allt är den mentala rehaben eftersatt och den psykiska biten är så oerhört viktig.

Vi gillar också att CancerRehabFonden är en liten och effektiv organisation. De förtjänar verkligen mer uppmärksamhet och att synas mer än de gör.

Hur har ni kommunicerat gåvan och vilken respons har ni fått?
Vi har berättat om vårt stöd till CancerRehabFonden på vår hemsida och i sociala medier. Alla anställda har haft en signatur i sina mejl. Det har skapat en stolthet bland de anställda och vi har också fått ett fantastiskt fint gensvar från våra kunder.

Varför är det viktigt för er att bidra?
Jag tycker att det är viktigt att företag går in och stödjer verksamheter som täcker upp när samhället sviker. Många fler borde göra det – det skulle göra stor skillnad. Det finns en bild av att man som företag måste skänka så stora belopp, men så är det ju inte. Alla bidrag hjälper och många bäckar små blir tillsammans en stor fors.