”Man mår bra av att kunna hjälpa till.”

”Man mår bra av att kunna hjälpa till.”

Jag tror och hoppas att fler förstår värdet av att bidra och dela med sig till andra. Det är givande för en själv också, säger Petra Blixman, VD på den digitala byrån Bazooka. Julen 2020 bidrog de med 10 000 kronor till CancerRehabFondens arbete med att hjälpa fler tillbaka till livet efter cancer.

Hur jobbar ni på Bazooka med socialt ansvar?

Vi brukar ge en julgåva till någon förening eller organisation. Personalen är själva engagerade och kommer med olika förslag. Vi vill kunna dela med oss när företaget går bra och det känns naturligt att hjälpa till.

Hur kommer det sig att ni valde att bidra till CancerRehabFondens arbete?

Jag kände till CancerRehabFonden sedan tidigare, men när generalsekreteraren Pia Watkinson tog kontakt med mig och berättade om det arbete som organisationen gör, insåg jag att det var mycket som jag inte visste.

Jag trodde som många andra att cancersjuka alltid erbjuds rehabilitering av vården, men så är det ju inte. CancerRehabFonden gör ett imponerande arbete för att fler ska kunna få rehabilitering. Jag visste inte heller att deras arbete helt finansieras av givare.

Pias engagemang bidrog också. När hon föreslog att hon skulle delta på en digital frukost och berätta för hela personalen tackade jag ja.

Vad var det som fastnade mest hos dig efter mötet med CancerRehabFonden?

Det var att få höra de två rehabdeltagarna som var med berätta om sjukdomen och vad det betytt för dem att få delta på en rehabvecka. Det blir en starkare koppling när man får höra det direkt från någon som har gått igenom allt.

Men det blev så tydligt när de berättade om hur cancerresan inte är över när behandlingarna är det, och att man behöver stöd även efter. De berättade om ångesten och rädslan att bli sjuk igen. Jag förstod att det också är viktigt att få träffa andra i samma situation och dela erfarenheter. Det är svårt att förstå hur det är att vara sjuk om man inte själv har varit det. Stödet från familj och vänner är bra, men det blir något annat med dem som varit med om samma saker.

Har ni fått några reaktioner från anställda och/eller kunder på ert engagemang?

Reaktionerna har varit positiva. Det är ett ämne som berör många och som många kan relatera till. Personalen uppskattade också frukosten med CancerRehabFonden och tidigare rehabdeltagare. Jag förväntade mig inte en personlig återkoppling när vi bestämde oss för att ge pengar till CancerRehabFonden, men det var fint att höra dem berätta och få så tydlig återkoppling på vad julgåvan innebär i praktiken.

Ni är ju en digital byrå som hjälper era kunder både strategiskt och med design och utveckling. Hur ser du att en mindre organisation som till exempel CancerRehabFonden kan öka sina insamlade medel genom digitala kanaler?

Den frågan förtjänar egentligen en helt egen artikel, men det korta svaret är att mätning och uppföljning är otroligt viktigt för att jobba kostnadseffektivt med digital insamling. Det vill säga att kontinuerligt och tålmodigt analysera vilka effekter olika insatser ger, fokusera på de som går bra och ta bort de som inte ger samma resultat. Den stora styrkan med digitala kanaler är att i princip allt går att mäta och följa upp.

Är det något mer du skulle vilja säga om ert stöd till cancerdrabbade?

Jag tror och hoppas att fler förstår värdet av att bidra och dela med sig till andra. Det är givande för en själv också. I första hand bidrar man såklart för att hjälpa andra, men man får också något tillbaka. Man mår bra av att kunna hjälpa till. Och det behövs mer pengar så att fler kan få ta del av CancerRehabFondens arbete.

Bazooka valdes till Årets byrå av kunderna 2020 och häromveckan tog de silver i Svenska Designpriset, kategori Information – digital.

Vill ditt företag också hjälpa cancerdrabbade?

Som företagsvän till CancerRehabFonden är ni en viktig kraft för att fler människor som överlevt cancer ska få professionell rehabilitering, hjälp och stöd så att de kan återvända till ett fungerande liv igen.