Yoga för livet

Yoga för livet

Fysisk träning kan ge positiva effekter på återhämtning efter sjukdom, men det kan vara svårt att veta vart man ska börja. En snäll och sund träningsmetod är yoga.

För många är vägen tillbaka till livet efter avslutad cancerbehandling en lång resa. Återhämtning från en sjukdom som påverkar en såväl fysiskt som psykiskt måste få ta sin tid. Behovet av hjälp och stöttning är stort. Varje individ tar sig igenom det på sitt eget sätt, men det finns tillvägagångssätt som kan underlätta.

Vi fick en pratstund tillsammans med yogaläraren Linda Åslev. Hon har över 15 års erfarenhet av yoga och brinner för att förmedla sin kunskap till andra i sin omgivning, bland annat genom plattformen Yogobe.

Linda pratar engagerat om de positiva effekterna av yoga.

– Det finns så många olika varianter av yoga. Oavsett om man är ute efter yoga som träningsform eller i mer meditativt syfte kan man hitta en form som passar en. Yoga kan bidra till en mer effektiv återhämtning i vardagen såväl som vid annan typ av fysisk aktivitet. Hur mycket man vill och kan anstränga sig är däremot helt individuellt.

Är det något särskilt som bör tänkas på om man vill prova yoga efter en tids sjukdom?

– Lyssna på dig själv och på din kropp. Rådgör med läkare och se vilken typ av fysisk aktivitet du kan klara av. Behöver man assistans med vissa övningar kan man utan problem ta hjälp av saker i vardagen. Flera övningar kan exempelvis göras sittandes på en pall eller liggandes på en mjuk madrass.

Det blir tydligt att yoga är en aktivitet som kan utföras på många olika sätt. Oavsett om man vill fokusera på det mentala, fysiska eller kanske både och. I och med att varianterna nästintill är oändliga finns det goda möjligheter att hitta något som passar ens egna förutsättningar.

Vilka är dina bästa tips till någon som vill komma igång med yoga?

– Börja med andningsövningar, eller pranayama som det också kallas. Det är ett bra sätt att känna på en del av effekten med yoga. Pranayama gör att du stressar ner både mentalt och fysiskt samtidigt som du återfår energi. Dessutom är det något du kan utföra var du än är, vilket är väldigt praktiskt.

Hur påverkas kroppen?

– De positiva effekterna på kroppen är många och beror till viss del på vilken typ av yoga du utövar. Men bland annat kan musklerna mjukas och stärkas upp, cirkulationen och energinivåerna öka och förmågan att fokusera förbättras. Målet är att sammankoppla kropp och sinne – bli ett med sig själv. Meditation är en stor del av utövandet, att bli mer närvarande för en stund. Det tror jag är något många kan ha nytta av.

Linda avslutar med några kloka ord:

Våga testa, men gör det försiktigt och på dina villkor. Hellre lite och ofta än mycket och sällan.

Vill du prova på Yogobe under 60 dagar?

Tillsammans med Yogobe har CancerRehabFonden tagit fram en spellista till dig som vill prova på tjänsten. Använd rabattkoden CANCERREHAB20 när du skapar ditt konto och blir medlem på Yogobe för att få dina första 60 dagar kostnadsfritt, utan bindningstid.

Yogobe samarbetar med CancerRehabFonden för att hjälpa till med att upprätthålla yoga och träning efter rehabveckan. Läs mer om samarbetet här