Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Här samlar vi några av de vanligaste frågorna vi får om vår verksamhet, våra rehabveckor och ansökningsprocess.

Vilken hjälp med rehabilitering efter cancer erbjuder ni?

Du som är vuxen kan ansöka om att åka på en rehabvecka. En rehabvecka är ett veckolångt rehabiliteringsprogram som leds av erfaren och legitimerad personal. Läs mer här.

Tillhör CancerRehabFonden landstinget?

Nej, det gör vi inte. Vi är en ideell organisation. CancerRehabFonden får inga statliga bidrag utan vi är beroende av gåvor från privatpersoner, stiftelser och företag. Ju fler som stöttar oss ekonomiskt, desto fler cancerdrabbade kan vi hjälpa med rehabilitering.

Tillhör ni Cancerfonden?

Nej. CancerRehabFonden är inte finansierade av Cancerfonden utan är en fristående cancerorganisation som fokuserar helt på rehabilitering av cancerdrabbade.

Kan jag få ekonomiskt bidrag av CancerRehabFonden?

Nej, vi betalar inte ut bidrag. Hos oss kan cancerdrabbade ansöka om att få delta i ett kostnadsfritt veckolångt rehabprogram.

Hur ansöker jag till era rehabprogram?

Två gånger per år – en gång på vårterminen och en gång på höstterminen – öppnar vi vår ansökan till rehabveckor. Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev kan du hålla dig uppdaterad kring när nästa ansökningsperiod påbörjas. Här kan du registrera dig till nyhetsbrevet (längst ned på sidan).

Får jag välja vilken rehabvecka jag vill åka till?

När du skickar in din ansökan anger du vilken rehabvecka/ort du är intresserad av.

Har du kronisk och/eller spridd cancer ska du söka till en temavecka som är anpassad för kronisk cancer. Utvärderingar från tidigare rehabveckor har visat att det finns många fördelar med detta.

Var i landet erbjuder ni rehab?

Du kan ansöka till våra rehabveckor oavsett var i landet du bor, men du ansvarar själv för din resa till och från rehabveckan. I dagsläget har vi avtal med fem samarbetsparter på olika orter: Falköping, Uppsala, Höör, Brösarp och Skellefteå. Läs mer om våra samarbetsparter här

Hur snabbt kan jag få en rehabplats?

Det beror på hur många cancerdrabbade som ansöker om att åka på rehab, ställt till hur många vi har råd att hjälpa. CancerRehabFonden får inget statligt stöd, vi är helt beroende av gåvor för att kunna finansiera rehabiliteringsprogrammen. Ju fler som stöttar oss, desto fler kan vi hjälpa.

Jag har varit på en av era rehabveckor tidigare. Kan jag ansöka om att åka igen?

Ja. Vi beviljar rehabplatser max 2 gånger/person. Vi har satt denna gräns på grund av vi har så stor efterfrågan på vår cancerrehabilitering.

När får jag besked om jag fått en rehabplats?

Månaden efter att ansökningstiden gått ut får du besked angående om du har fått en plats eller inte. Vi kontaktar dig via den e-post du angivit i din ansökan. Om du inte har någon e-post kan du be att få använda en familjemedlems eller väns, eller ta hjälp av en kurator. Var noga med att skriva rätt mejladress – skriver du fel e-post kommer inte informationen från oss fram till dig.

Vad händer om jag får plats på en rehabvecka?

Månaden efter att ansökningstiden gått ut får du veta om du har beviljats en plats. Du väljer då att tacka ja eller nej. Fyra till sex veckor innan rehabveckan inleds kontaktas du av den av våra samarbetsparter som arrangerar rehabveckan. Då får du mer praktisk information om veckan.

Jag har tappat bort mitt medlemsnummer, hur gör jag nu?

Mejla ditt namn och postadress till info@cancerrehabfonden.se så hjälper vi dig att hitta ditt medlemsnummer. Du kan även nå oss via telefon, på nummer 08-522 001 00.

Hur kan jag hjälpa CancerRehabFonden?

Du som vill stötta vårt arbete och hjälpa fler cancerdrabbade till rehabilitering kan t.ex. bli månadsgivare eller starta en egen insamling.

hittar du inte svar på det du undrar? kontakta mig
Rehabansvarig
08-522 001 01